AI.DA

AI.DA
Advocating for an All Inclusive Dance Action for everyone

Friday, January 30, 2009

Sedikit Tulisan Tentang Aida Redza


A new beginning ...


Writing slows us down just long enough to consider our emotions, body sensations and thinking. Clarification helps us live a more spiritual life because we don't have to behave in a knee-jerk reaction in defense. But rather to take flight to a higher knowing. Just to write can give us the pause to take a deeper look into our lives. Writing helps us vent, explore practice, clarify, and even heal feelings. It often helps us act in a way that reflects the spiritual path we have chosen. And it is an art in itself, just as the dances we make.

Writing takes time and a lot of silent contemplation especially for those like me, without the raw and inborn talent for it. Sometimes we must write awhile, read it over, rewrite, delete, thrash and rewrite again to get closer to our truth. Just like in dance. When one is in a position, where writing is rushed between our hectic daily activities and responsibilities, and without time to dwell and ponder on further, these writings are regarded as drafts. And so after nearly half a year since my last entrance on the blog (besides the short info on Opera Pasar and appearing on So You Think You Can Dance) I now have a little time to sit and ponder on my postings again, realizing it has been mostly incomplete drafts when i posted them, and so today, I have started again, learning to write and rewriting, scripting words like choreography. These writing may be changed and reworked or readapted again. As words are so sensitive and when put together into sentences, it can give all kind of wrong meanings and interpretations. So one has to be very wise with choosing the right words to find a creative and honest voice through our writings. And so please consider me a learner, correcting myself as we move along, and minta maaf kalau ada yang tersinggung atas silap dan salah, atau terkasar bahasa.


Below I have included a short tulisan by Dr. Zul Mohamad regarding his perception of me. I am most grateful and honored by his sincere description on where I stand as an artist.


AIDA REDZA


Aida Redza adalah seorang koreografer, seorang artis yang digelar seniman kalau di Indonesia, kerana kalau di Malaysia artis itu merujuk kepada artis pop yang menjadi penyanyi atau pelakon televisyen atau filem. Penari pun merujuk kepada yang menarikan tarian-tarian joget, inang, ballet atau penari yang menari di rancangan hiburan televisyen atau di kelab. Sedangkan seniman tari itu seperti seorang pelukis atau lebih tepatnya seniman visual yang bukan hanya menggunakan kanvas, tetapi lebih dari itu, juga mengguna kamera, bahan-bahan lain yang boleh dijadikan skulptur atau instalasi. Seniman mempunyai konsep-konsepnya yang tersendiri yang lebih mendalam pemahamamnya. Begitulah juga dengan Aida Redza, dia seorang seniman visual yang menggunakan tari dan anggota badannya untuk mengekspresikan pemikiran dan falsafahnya. Suasana tari kita di Malaysia masih berada jauh terkebelakang, seperti masih dijajah, seperti tidak membentuk pemikiran seorang warga yang merdeka. Karya-karya Aida Redza dilihat seperti avant-garde di Malaysia dan dia terkenal di Malaysia kerana itu. Karya-karyanya diterima di barat kerana setanding dengan mereka, tetapi berbeza kerana karya Aida Redza masih bersifat Melayu, Islam dan Malaysia, bukan kerana fizikalnya tetapi pemikiran dan falsafahnya. Dia banyak bermain dengan watak-watak yang berbeza yang kadangkala boleh menimbulkan kontroversi yang sengaja dilakukan untuk menimbulkan perasaan-perasaan tertentu di dalam menyampaikan idea, konsep dan falsafahnya. Jadi kita tidak bole melihat karya-karyanya secara terpisah-pisah, seperti apapun juga, termasuk mengambil sesuatu ayat yang tidak lengkap. Kita harus melihatnya secara total untuk mengerti falsafahnya. Kita juga jangan sekali-kali menghukum pandangan dia kerana dia ada konsep, pemikiran dan perasaanya yang tersendiri. Aida Redza seperti sudah menjadi ikon dalam karya-karya tarinya seperti yang digambarkan di dalam rancangan televisyen di 8 TV dan TV 3 yang disiarkan di seluruh Malaysia dan mungkin juga kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Pemikirannya sudah diterima ramai kerana itulah dia ditampilkan di televisyen Malaysia. Tetapi untuk lebih mengerti pemikiran, falsafah dan idea dalam karya-karya tarinya, dia mengadakan cetusan-cetusan pemikirannya di blognya sendiri di internet agar senang kepada pelajar-pelajar universiti terutamanya untuk membuat rujukan atau juga penganjur festival serta juga teman-teman seniman tari untuk berkongsi pengalaman dan pemikiran. Maka itulah Aida Redza seorang seniman tari yang jarang ditemui, yang sering menampilkan idea tari dari watak-watak kehidupan kita di Malaysia.


Dr.Zulkifli Mohamad - Pensyarah Kanan di ASWARA, Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan, Kuala Lumpur. Seorang seniman tari, aktivis seni, penulis dan kolumnis akhbar KOSMO.

2 comments:

zubin said...

tulis doa, tapi rupanya nak berniaga, macam-macam ada. tak perlulah berselindung-selindung.

kamal sabran said...

tahniah aida redza. semoga jumpa lagi di YKP!

salute :)